SCOP:

Acest blog îşi doreşte să pună în discuţie, într-un spaţiu în care singura restricţie este cea dictată de bunul simţ, problema transferării unei părţi importante din obiectele provenite de la biserica fostei mânăstiri Cotroceni, aflate în prezent în custodia Muzeului Naţional de Artă al României (unde beneficiază de condiţii deosebite de expunere şi conservare), în proprietatea Administraţiei Prezidenţiale.

PETIŢIE

Aici găsiţi link-ul pentru petiţia online iniţiată de Reţeaua Naţională a Muzeelor din România. Vă rugăm citiţi şi semnaţi petiţia!
http://www.petitieonline.ro/petitie/salvati_iconostasul_de_la_cotroceni-p47413046.html

Tupeu complet "negolănesc" (cunoscătorii ştiu de ce!)

Tupeu complet "negolănesc" (cunoscătorii ştiu de ce!)

vineri, 20 martie 2009

Somnul raţiunii naşte hotărâri de guvern!

Pe data de 10 martie 2009, Monitorul Oficial nr. 150 publica Hotărârea de Guvern 194/2009 (http://www.dsclex.ro/legislatie/2009/martie2009/mo2009_150.htm#hg194), adoptată pe 25 februarie 2009. Textul acesteia decide transferarea unei serii de obiecte de cult, „proprietate privată a statului”, care au aparţinut fostei bisericii (demolată în 1984) a fostei mânăstiri Cotroceni şi care se află, din 4 august 1977, în custodia Muzeului Naţional de Artă al României, către Administraţia Prezidenţială. Mai departe, aceaşi HG enumeră bunurile care vor fi trecute „în proprietatea Administraţiei Prezidenţiale” (este oare de ignorat această inconsecvenţă în terminologia juridică folosită?). Inventarul este într-adevăr unul fabulos: 37 de obiecte de argintărie, iconostasul (datat c. 1682), mai multe icoane, diverse piese de mobilier liturgic din lemn şi nouă ţesături. Informaţia generală, asupra căreia nu mai e cazul să stăruim, privind aceasta problemă o puteti găsi accesând link-ul http://www.ziare.ro/1236893406-Boc_orneaza_Palatul_Cotroceni_cu_patrimoniul_Muzeului_de_Arta_al_Romaniei.
Acum, să privim realitatea: ce ar presupune mutarea acestor obiecte de la Muzeul Naţional de Artă al României, unde se află în prezent? În presă au fost lansate tot felul de informaţii, au fost expuse o serie de păreri competente ale experţilor, dar, cu toate acestea, să încercăm să simplificăm un pic viziunea. Aşadar, avem o paletă lărgă de obiecte din lemn şi din fibre textile, destul de vechi (sfârşitul secolului al XVII –lea) care din punct de vedere al conservării sunt foarte dificil de stabilizat. Aceste obiecte au trecut printr-o serie de şocuri destul de puternice în ultimii 4o de ani. Spre exemplu, iconostasul a fost extras dintr-o biserică afectată puternic de cutremurul din 1977. Trebuie înţeles că această piesă de arhitectură interioară bisericească nu este o construcţie compactă, ci un amsamblu de părţi componente, de la început fragile. Dacă cutremurul a reuşit să afecteze structura unei clădiri, atunci este evident ce a putut însemna pentru această acest iconostas, pentru elementele îmbinate care făceau posibilă existenţa lui. Să mai adăugăm vârsta, de c. 350 de ani, la acest calcul complicat al fragilităţii? Să mai spunem că prin anexarea lui la zidăria bisericii, umezeala din aceasta, timp de 300 de ani, a pătruns şi în lemn devenind un factor determinant al degradării? Fumul lumânărilor, fluctuaţiile de temperatură sa nu fi avut nici un cuvânt de spus dealungul existenţei acestui iconostas? Mai este nevoie să amintim că în nefericitele evenimente din decembrie 1989, în care clădirea Muzeului de Artă a fost arsă şi împuşcată, şi acestă piesă a fost parţial ciuruită? Poate că ar fi necesar, mai degrabă, să le mulţumim restauratorilor şi conservatorilor care, prin munca lor, au făcut posibil ca această operă de artă religioasă să reziste până în prezent şi să fie expusă publicului general în galeriile celui mai important muzeu de artă din ţară.
Ceea ce este evident pentru specialisti şi pentru orice persoană de bun simţ intelectual, nu este evident pentru cei care şi-au pus semnătura (politică şi iresponsabilă) pe acea HG. Care ar putea fi raţionamentul pe baza căruia, fără consultarea anterioară a vreunui expert, s-a hotărât demontarea şi mutarea acestor obiecte din galeriile MNAR, transportarea lor într-un depozit şi apoi, remontarea lor într-o biserică neterminată? Ce ne poate face să credem că de aceste obiecte nu se va alege praful, doar despre elementele de pietrărie salvate din vechea ctitorie cantacuzinească ştim că s-au deteriorat după montarea lor în noua structură de beton, BCA şi oţel? Mai mult, care este garanţia că aceste piese nu se vor distruge într-un depozit mizerabil aşteptând ca o biserică „de palat”, care se află în construcţie de 15 ani, să fie terminată? Să fim oare liniştiţi de asigurările „specialiştilor” de la Muzeul Cotroceni, un muzeu ale cărui exponate pot fi numărate pe degete?
În prezent, toate obiectele de cult despre care HG a hotărât să fie trecute în proprietatea Administraţiei Prezidenţiale pot fi vizitate, fără nici o excepţie, de orice muritor de pe planetă care pune piciorul în Bucureşti. Conducerea Muzeului Cotroceni şi Administraţia Prezidenţială ne asigură că după mutarea acestora în noua biserică ele vor reintra în circuitul muzeal. O afirmaţie care ar trebui să ne liniştească! Cu toate acestea, poate ar trebui să ne întrebăm câţi dintre bucureşteni au vizitat Muzeul Cotroceni. Să vedem care sunt condiţiile în care expoziţia permanentă a aceastei unităţi de cultură poate fi văzută: „Vizitarea Muzeului Naţional Cotroceni se face în grupuri de maxim 15 persoane, cu programare anticipată la telefon 317.31.07 (de luni până duminică între orele 9.30-16.30) sau e-mail vizitare@aim.com (cu cel puţin o zi înainte, luni - joi între orele 9.30 - 16.00, vineri între orele 9.30-13.00)” sau „Este obligatorie prezentarea unui act de identitate la intrarea în muzeu (buletin, carte de identitate, paşaport)”, [vezi http://www.muzeulcotroceni.ro/informatii.html ]. Absolut firesc!!! Zona Palatului Cotroceni este una de securitate maximă, aşa că este perfect pertinent să ne întrebăm în ce condiţii ar putea fi vizitate de publicul larg aceste opere de artă medievală românească care urmează să fie montate într-o biserică plasată în inima complexului prezidenţial.
Continuarea acestei poziţii personale, pe care mi-o asum în mod individual, va urma pe măsură ce timpul îmi va permite să o fac. Voi încerca, alături de alţi oameni care vor dori să facă acest lucru, să ofer celor interesaţi viziunea de ansamblu asupra acestei probleme, viziune care nu poate fi expusă nici în presă şi nici în comunicatele instituţiilor implicate.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Felicitari pentru blog si initiativa! Basescu a intrecut toate limitele bunului simt! Faza are un caracter "voievodal de mucava". Am pus si eu umarul la campania voastra, asta dupa ce am primit mesajul lui Vladimir Bulat si al Valentinei Iancu. Sa speram ca ratiunea o sa invinga "pohta" lui Basescu.

Anonim spunea...

„Pohta” poate fi a lui Băsescu, însă datoria ministrului culturii este de a-i atrage atenţia preşedintelui asupra imposibilităţii satisfacerii unei astfel de pofte şi nu aceea de a iniţia o astfel de hotărâre a guvernului, înţelegând astfel să-şi manifeste slugarnic recunoştinţa pentru sprijinul politic primit.
Pe lângă neruşinarea de a plăti datorii politice cu patrimoniul naţional, ajuns instrument electoral, trebuie amintite câteva „detalii” ale operaţiunii: respectiva hotărâre a guvenului nu a fost pusă în dezbatere publică, după cum prevede legea românească, Administraţia Prezidenţială nu poate deţine bunuri proprietate publică, pentru simplul fapt că această prevedere încalcă flagrant Constituţia (bunurile publice aparţind statului sau unităţilor administrativ-teritoriale), iar astfel de bunuri, dată fiind importanţa lor culturală şi utilitatea publică pe care o au, nu pot aparţine domeniului privat al statului, după cum prevede Legea nr. 213/1998.
De altfel, iconostasul se află în custodia Muzeului Naţional de Artă al României, custodie ce nu i-a fost încredinţată muzeului de către Guvern, acest „transfer” încălcând încă o dată principiile elementare ale legilor în vigoare, pe care conducătorii noştri ar trebui să le respecte.
Am făcut aceste precizări pentru a completa tabloul unei ruşini etice, înţelegând pe deplin că nici etica şi nici legea nu înseamnă nimic în înaltele sfere ale celor care ne conduc, şi nu pentru că aceştia ar transcede asemenea valori mărunte, ale naivilor idealişti, ci pentru că le sînt cu totul străine.
Ei sînt cei care ne reprezintă.

vladimir b. spunea...

Desigur, se poate umbla la detalii, nuante, si demonstra ca cei care au redactat documentul nu fac deosebirea dintre "proprietatea publica a statului" si "proprietatea privata a statului" (pai de unde, caci aceasta HG nu a trecut pe serviciul juridic din minister?!!); piesele cu pricina nu au fost donate sau lasate cu gura de moarte de nimeni statului roman, ci intrate in "proprietatea publica a statului", odata cu tot ce continea domeniul Coroanei Regale, unde se afla si biserica manastirii Cotroceni.
Dar nu asta e problema de fond!
Problema cea mai grava care se isca din acest act, este MODUL in care se face preluarea acestui patrimoniu cultural de catre administratia prezidentiala!!! Asta trebuie combatut.

Anonim spunea...

MODUL este, evident, abuziv şi păgubos. In acest moment, după părerea mea anonimă, detaliile acestea de natură juridică ar fi singura cale de a combate hotărârea guvernului, pe prăpăditul drum al contenciosului administrativ, drum pe care ar trebui să îl urmeze conducerea muzeului, dacă alege integritatea, cu riscul pierderii funcţiei.
Serviciul juridic din minister, din ministere mai bine zis, a ales drumul facil al păstrării funcţiei. Integritatea e un lux nu doar pentru miniştri!